Effectief communiceren met de Ik-boodschap: zo voorkom je weerstand

Het gebruik maken van de Ik-boodschap

Wanneer je vol gebruik maakt van alle drie de communicatievormen, namelijk verbale communicatie (7%), para-verbale communicatie (38%) en non-verbale communicatie (55%), bedraagt de communicatie 100%.

Ondanks dat we vol gebruik maken van alle communicatievormen, kan de gesproken boodschap naar de ontvanger nog steeds voor weerstand en verzet zorgen. Dit heeft meestal te maken met hoe we de boodschap naar de andere persoon verzenden. In de huidige maatschappij richten we ons voornamelijk op het verzenden van aanvallende berichten naar de ontvanger in plaats van dat we de verzonden boodschap op onszelf richten.

Het belang van de Ik-boodschap

Het gebruik maken van de Ik-boodschap dwingt de verzender om puur vanuit eigen gevoel te spreken over wat het gedrag van de ontvanger met de verzender doet, wat de gevolgen zijn van het getoonde gedrag op de spreker en er wordt een spiegel voorgehouden of de andere persoon zichzelf hierin herkent. Vervolgens wordt er gekeken naar wat er gedaan kan worden om ervoor te zorgen dat het probleem wordt opgelost. Het is van groot belang dat er gezamenlijk naar een oplossing wordt gezocht en dat beide partijen inbreng hebben gehad bij het bedenken van de oplossing. Op die manier hebben beide partijen het gevoel gehad dat ze samen naar een oplossing hebben gezocht voor het probleem, in plaats van dat de oplossing bij één van de partijen wordt opgelegd of opgedrongen.

Voorbeeld van het gebruik van de Ik-boodschap

Stel je voor dat je samenwerkt met een collega en hij of zij komt stelselmatig te laat op het werk:

“Ik zie dat jij nu al meerdere dagen op rij te laat op je werk bent gekomen. Ik heb hier best wel last van, omdat ik graag op mijn collega’s wil vertrouwen en ik weet dat zij altijd achter mij staan en ten alle tijden voor mij klaar staan. Zou jij jezelf kunnen voorstellen dat wanneer ik altijd bij jou te laat zou komen, jouw gevoel naar mij toe gaat veranderen? Kunnen wij met elkaar afspreken dat wij vanaf heden altijd elkaar ruim van tevoren aflossen, zodat wij een goede dienstoverdracht kunnen uitvoeren en het vertrouwen in elkaar hoog houden? Of heb jij misschien een andere oplossing voor dit probleem?”

Call to action

Heb je nog vragen over het gebruik maken van de Ik-boodschap of wil je meer informatie over communicatietechnieken en veiligheid op de werkvloer? Neem dan gerust contact op met JBG Safety via telefoonnummer 088 112 5474 of stuur een mail naar info@jbgsafety.nl.

Reactie plaatsen