Welke communicatiestijl moet ik toepassen?

De juiste communicatiestijl toepassen in verschillende situaties

In situaties waarin de gemoederen hoog oplopen en de kans zeer aanwezig is, dat de situatie uit de hand dreigt te lopen, is het toepassen van de juiste communicatiestijl van groot belang. In situaties waar geweld, bedreiging of andere negatieve communicatie vormen getoond gaan worden, is op de juiste manier de persoon benaderen van enorm belang. Eén verkeerde opmerking, woord of blik, kan er al voor zorgen, dat de situatie voorledig uit de hand dreigt te lopen.

Toepassen van de juiste communicatiestijlen

Het toepassen van de juiste communicatiestijlen en vormen kan de dreigende situatie bedaren en weer rustig maken. Veel personen zijn van mening, dat veelal alle situaties vuur met vuur bestreden moeten gaan worden. Een persoon toont agressief gedrag en zijn wij van mening, dat wij op dezelfde manier op de persoon zijn gedrag moeten gaan reageren, om hem te doen veranderen. In sommige gevallen blijven personen rustig, maar benoemen zij de verkeerde getoonde emoties van de persoon of komen zij met de verkeerde oplossingen.

Juiste communicatiestijl

Een juiste communicatiestijl in geval van bedreigende en een agressieve situatie, is het altijd van belang om de andere persoon ten alle tijden te groeten. Begin je een gesprek met een (onbekende) persoon, groet hem ten alle tijden. Dit helpt meestal al mee om het ijs te breken. De agressieve persoon zal hierdoor ook veel meer open staan voor inbreng van de andere persoon en sneller onderwerpen van hem aannemen. Om eerst met een informeel gesprek te beginnen helpt zeker mee, om de respect van de andere persoon te krijgen. Respect is immers altijd wederzijds.

 Zodra de dreigende situatie iets minder is geworden, gaat men met elkaar in gesprek en zal er tweezijdig besproken worden, wat nu het exacte probleem is en wat men kan doen, om de situatie op te lossen. Directheid staat in deze communicatiestijl meer centraal, omdat de situatie immers opgelost moet gaan worden. Bij een tweezijdige bedachte oplossing, zullen beide partijen de oplossing vele maler eerder omarmen en tot uitvoer brengen.

 Pas wanneer de andere (agressieve) persoon weigert om zijn gedrag en zijn houding bij te stellen en hij agressief en bedreigend blijft, zal men deze persoon moeten gaan overrulen. De persoon moet met woorden duidelijk in gaan zien, dat zijn gedrag en zijn houding onmiddellijk moet gaan veranderen, want anders zitten er negatieve sancties aan zijn vertoonde gedrag vast. De persoon in te laten zien, dat hij met zijn gedrag verliest en alleen het onderspit zal gaan delven, kan er al mee aan helpen, om zijn gedrag te doen veranderen. De natuur van de mens is immers, dat wij altijd willen winnen en het maximale uit ons gedrag willen halen. Wanneer dit niet langer meer het geval is en wij beseffen dit ook, dan willen wij wel gaan veranderen.

Hoe moet je de juiste communicatiestijl toepassen in agressieve en bedreigende situaties?

Wilt u meer weten over hoe u de juiste communicatiestijl in agressieve en bedreigende situaties moet toepassen? Onze deskundigen informeren u graag. Desgewenst kunnen we u ook helpen om uzelf veiliger te voelen door middel van meer kennis en ervaring met betrekking op communicatie. U kunt bij ons terecht voor de volgende diensten:

- communicatieve conflict beheersing;

- basiskennis over preventieve maatregelen voor het voorkomen van criminaliteit;

- basiskennis over wetgeving en bevoegdheden in het strafrecht- en strafvordering;

- het leren van zelfverdedigingstechnieken;

- het leren van aanhoudingstechnieken.


Via onderstaand formulier kunt u, uw gegevens en vraagstelling achterlaten. Onze specialisten nemen binnen één werkdag contact met u op.

Reactie plaatsen