Wat is de beste motivatie voor uw werknemers?
Deze vraag stellen werkgevers en/of leidinggevende zich vaak af, om de motivatie van collega’s en personeel naar een hoger niveau te brengen. Gemotiveerd personeel helpt zeker mee, om het hoogst mogelijke resultaat binnen een organisatie te boeken. Motivatie is een gevoel bij mensen, dat zij plezier hebben in hun werkzaamheden van hun werk, dat zij zich begrepen voelen en dat zij van zichzelf ook weten en begrijpen, dat zij goed hun werk doen en creëert motivatie, dat werknemers ook elke dag weer graag naar hun werk willen gaan, omdat zij immers plezier, ontspanning en genoegdoening uit hun werkzaamheden krijgen.
De juiste handelingen en maatregelen toepassen voor jouw personeel
Vaak zie je in organisaties en bedrijven, dat werkgevers en leidinggevende, de verkeerde handelingen en maatregelen toe passen, om de werksfeer op de werkvloer te verhogen. Er worden dan vrijwel vaak gebruik gemaakt van strakke procedures, regeltjes en wordt er een strakke planning aan de werknemers gegeven, om de werkzaamheden op tijd af te krijgen. Door meer druk, regels en verantwoordelijkheden bij de werknemers op te leggen en weg te nemen, zullen zij niet langer meer respect en waardering voor hun werkgever ervaren, omdat de werkgever immers ook laat zien, dat hij geen respect en waardering voor zijn werknemers heeft. Respect komt altijd van twee kanten en als dit niet voor elkaar is, zullen werknemers niet gemotiveerd zijn, om hun werkzaamheden goed en op de juiste manier uit te voeren. Actie is altijd reactie en dit kan negatief, als in positieve zin gevormd worden.
Hoe laat je werknemers in een positieve manier veranderen?
Om werknemers op een positieve zin te laten veranderen en te voelen, voor het goed uit voeren van hun werkzaamheden en hun motivatie te verhogen, is er één maatregel die ten alle tijden altijd succes heeft bij de werknemer. Werkgevers of leidinggevende denken vaak dat meer geld, doorgroeimogelijkheden of het aanbieden van extra cursussen en trainingen de motivatie bij werknemers zal gaan verhogen, maar dit is in maar een paar gevallen ook effectief. Het gene waardoor de motivatie van werknemers het grootste wordt, is om aan werknemers erkenning te geven voor hun verrichte werkzaamheden. Erkenning is de beste motivatie voor werknemers en vaak geven werkgevers en leidinggevende dit veel te weinig aan hun collega’s. Mensen zijn vaak gefocust op het negatieve en leveren wij eerder kritiek aan andere mensen, dan dat wij hun positie benadering en aan de andere persoon vertellen, hoe goed ze zijn.
Hoe benadert u, uw werknemers positief?
Mensen reageren ten alle tijden op elkaar, dus wanneer wij iemand negatief benaderen, dan krijgen wij deze bal sowieso ook weer terug. Benaderen wij mensen positief, dan zullen zij ook positief gaan worden en kunnen wij hetzelfde gedrag terug verwachten.
Wilt u meer weten over hoe u andere personen gemotiveerder krijgt op de werkvloer? Onze deskundigen informeren u graag. Desgewenst kunnen we u ook helpen om de werksfeer op de werkvloer naar een hogere niveau te krijgen. U kunt bij ons terecht voor de volgende diensten:
- Kennis over houding en gedrag;
- Communicatietechnieken en zijn verschillende vormen
- Communicatieve conflict beheersing
Via onderstaand formulier kunt u, uw gegevens en vraagstelling achterlaten. Onze specialisten nemen binnen één werkdag contact met u op.